top of page

Iskola. A jó a rossz és a megfelelő

  • Rédei Zsuzsanna
  • Jul 29, 2018
  • 3 min read

Nehéz a mai oktatási helyzetben jó vagy rossz iskoláról beszélni. Véleményem szerint fontos, hogy az intézmény vezetősége milyen elveket vall, hiszen ha az iskolavezetés rideg, nehéz egy megengedő pedagógusnak működni ebben a rendszerben, mert azt élheti meg, hogy ő kívülálló és sajnos egy idő után ő is betörik és beáll a sorba vagy elhagyja az intézményt. Tehát szülőként első körben az informatív, ha tájékozódunk az iskola szellemiségéről, irányelveiről. De ez még csak a kezdeti lépés. Ha úgy érezzük, tudunk azonosulni az intézmény hitvallásával, még ott a legnehezebb feladat, kiválasztani a megfelelő pedagógust. Ebben nincs tuti recept. Ami a szomszéd kisgyereknek ideális, nem biztos, hogy a mi gyermekünknek is megfelelő lesz. A saját gyermekünknek keressünk pedagógust. Ismerjük, hogy mire van szüksége csemeténknek. Egy erős belső kontrollal rendelkező, szorongóbb típusú gyermeknek jobb egy megengedőbb, lágyabb pedagógus, de egy aktív, szabályokat felrúgó gyermek vergődni fog a laza keretek között és azt fogja megélni, hogy ő a rossz gyermek, vagy az osztály bohóca. Első körben az is fontos, hogy a gyermek maga is megismerhesse a tanárokat és ő válassza ki, a számára legszimpatikusabbat. Ha szóba jön például nekünk 2 osztálytanító, hagyjuk a gyermekre a döntést, de aki számunkra nem megfelelő elveket képvisel, ne kerüljön be a „választható” tanárok körébe, mert mi folyamatosan küzdeni fogunk az ellenszenvünkkel, ami komoly dilemmát hoz létre a gyermekben is. Ugyanakkor ha a gyermek választott valakit, ahhoz ragaszkodni fog és a saját döntéseként védeni fogja őt a lehető legtöbb helyzetben.

Tételezzük fel, hogy túl vagyunk a tanárok kiválasztásán, esetleg nézzük azt az esetet, amikor a gyermekünk felső tagozatos, tehát már nincs beleszólása sem neki, sem nekünk a gyermekünket körülvevő pedagógusok körébe. Itt már résen kell lennünk. Aranyszabály: Nem lehetünk barátai a gyermeknek a pedagógusokkal szemben, csupán támaszai! És ez nagyon fontos alapelv. Ha barátokként együtt háborgunk a gyermekünkkel, rázúdítva saját, iskolásként megélt sérelmeinket, szídva, szapulva a tanárt, azzal csak fokozzuk gyermekünk rossz érzését. Ráadásul feljogosítjuk őket az ellenállásra. És van egy rossz hírem. Nem csak az órai viselkedésben fog megmutatkozni az ellenállás, hanem a tanulásban is. Ilyenkor nézzük magunkba. Lehet, hogy mi is azt gondoljuk, „hülye” a matektanár, de kockáztathatjuk-e azt, hogy a gyermek hanyagolja a matematikát. Sajnos nem. Tehát szülőként kell jelen lennünk egy-egy ilyen helyzetben a gyermek mellett. Nem puffoghatunk barátként. Támaszként viszont kötelességünk jelen lenni. Hallgassuk meg, ne ítélkezzünk. Mondjuk el, milyen szomorúvá tesz bennünket, hogy őt ilyen helyzetben látjuk, hogy ő ezt a helyzetet átélte. Biztosítsuk róla, mi itt vagyunk neki, bármikor elmondhatja, amit a szívét nyomja. Majd tegyük fel a támaszt jelentő kérdéseinket: Milyen érzés volt neked, amikor ezt vagy azt tette a tanár? Mit érezhettek az osztálytársaid? Most átgondolva a helyzetet, mit lehetett volna másként csinálni?, stb. Majd kérdezzük meg, miben segíthetünk neki? Ha úgy érezzük, a pedagógus átlépett egy határt, kérjünk tőle időpontot és felnőtt-felnőtt kommunikációt alkalmazva, beszéljük át a tanárral a helyzetet. Ha konfrontálódunk is, azt mindig úgy tegyük, hogy annak ne legyen a gyermek se szem-, sem fültanúja.

És mi a helyzet a túlterheltséggel? A soha véget nem érő házi feladatokkal? Egy nyárra feladott, két nyár alatt sem teljesíthető kötelező olvasmányokkal? Na itt kell a cinkosság. Elismerhetjük, hogy ez sok, de soha ne azt hangsúlyozzuk, hogy ez a tanárt minősíti. (Ha mégis, beszéljük meg a tanárral ezt négyszemközt.) Lépjünk fel segítségként. Osszuk el a házit, vállaljunk át belőle néhány feladatot. Ez már nagy segítség lesz a gyermeknek, sokkal szívesebben nekilát, ha látja, leülünk mellé és besegítünk. Ne helyette dolgozzunk, hanem vele. Az elolvasandó könyvek egy részét vegyük meg hangos könyv formájában, hallgassuk együtt a gyerekkel, például az autóban utazás közben. Ne adj Isten, beszélgessünk arról, kinek mi tetszett benne. Csak a kreativitásunk szab határt abban, mi módon támogatjuk gyermekeinket abban, hogy 8 óra iskolai tanulás után, maradjon egy kis idejük magukra, kikapcsolódásra, esetleg Ránk, szerető szüleikre is.

 
 
 

17 Comments


Raj Kumar
Raj Kumar
Feb 22

Need an office furniture supplier in Dubai Industrial City? Highmoon Office Furniture is your go-to destination for premium office solutions. We offer a vast range of executive desks, ergonomic chairs, conference tables, and storage units, all designed for comfort and efficiency. Our strategic location ensures quick delivery and professional installation, making your office setup seamless. With a focus on innovation and quality, we cater to businesses of all sizes, providing modern, durable, and stylish furniture. Visit our showroom or contact us to find the perfect office furniture solutions that meet your workspace needs effortlessly.

Edited
Like

Manoj Sahani
Manoj Sahani
Jan 08

Python Classes in Pune

Best Python Classes In Pune With 100% Placements


Python is a popular programming language known for its simplicity and readability. It's widely used in various fields like web development, data science, artificial intelligence, and more. Learning Python can open up a lot of opportunities for you in the tech world! If you're interested, there are many online resources and courses available to help you get started with Python programming. It's a fun language to learn!


Python Training in Pune


Python is a versatile programming language used in various fields like web development, data science, and artificial intelligence. Its readability and ease of use make it a great choice for both beginners and experienced programmers alike. If…


Like

ansh puri
ansh puri
Jan 08

UIUX classes in Pune


UIUX design has become one of the most sought-after skills in the digital world, as businesses strive to create products that are not only functional but also user-friendly and visually appealing. The demand for skilled designers has skyrocketed, making UI/UX design classes an attractive option for anyone looking to enter the field or enhance their design skills. These classes offer a comprehensive understanding of how to create intuitive and engaging digital experiences, whether through websites, mobile applications, or software. By diving into both User Interface (UI) and User Experience (UX) design, students learn to balance aesthetic appeal with functionality to ensure that products are not only beautiful but also easy to navigate and use.


Like

rentalsdirectltd
Jan 03

Rentals Direct LTD: Your trusted van hire experts in Suffolk. 24/7 vehicle recovery service. Long term hire options available. Book now for commercial vehicle rental.

Like

marketingmavericks.us
Jan 02

Elevate your brand's presence with Marketing Mavericks' professional social media marketing and advertising services. Boost engagement and reach your target audience effectively through strategic social media optimization.

Visit us :- social media marketing services

Like

MentaLife Központ

+36/30-885-4815

Budapest, XVII. kerület, Csengőd utca 23.

info[kukac]mentalife.hu

  • facebook
  • linkedin

Copyright © 2017 MentaLife. All rights reserved. Az árváltoztatás jogát fenntartjuk. Az esetleges hibákért felelősséget nem vállalunk.

bottom of page